صنعت رایانه و فعالیتهای وابسته که طی هفتههای اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است، بهصورت کلی از چند دسته شرکت در حوزههای کاری مختلف مرتبط با رایانهها تشکیل شده است که خدمات متنوعی در حوزه شبکه یکپارچه کشور و واردات، ساخت و تهیه زیرساختهای خدمات پرداخت الکترونیک ارائه میدهند.
وایمکس نیوز - شرکت خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» بزرگترین شرکت این گروه با حدود 4 هزار میلیارد تومان ارزش بازار است. دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) به ارزش 511 میلیارد تومان و کارت الکترونیک ایران کیش (رکیش) با ارزش 275 میلیارد تومان در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک با عنوان PSP شناخته میشوند. شرکتهای دیگر مانند مفاخر، مداران و سیستم هم سختافزارها و نرمافزارهای موردنیاز در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی را فراهم میآورند. با این مقدمه در ادامه به معرفی شرکت شاپرک از مهمترین پایگاههای پایش تبادل اطلاعات بانکی و ذکر عاملی که اخیراً موجب رشد اکثر نمادهای این گروه شده است میپردازیم.
معرفی شاپرک
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک بهمنظور ساماندهی نظام پرداخت، در دیماه سال 1390 با مشارکت بانکهای کشور تأسیس شد. از مهمترین وظایف شرکت، نظارت دقیق و همهجانبه بر عملیات پرداخت الکترونیک و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط و همچنین افزایش سطح امنیت نظام پرداخت در کشور است.
در اردیبهشتماه سال 1391 بااتصال PSP ها مستقیماً به سوئیچ شاپرک، فعالیت آنها رسماً از بانکها جدا شد و بانکها که تا گذشته درواقع خود را صاحب تمامی فرایندهای بانکداری میدانستند، اینبار خود خدمات بانکیشان را به PSP سپردند تا با نظارت شاپرک بستر مناسب و سازوکار یکسان برای فعالیت شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت و مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه پرداخت کشور روند درستتری در این صنعت طی شود. شاپرک، یک ساختار شبکه پایانههای فروشگاهی ایجاد کرد که وظیفه پذیرندگی کارتها را برعهده گرفت تا شرکتهای psp، کارتخوانهای نصب شده خود در فروشگاهها را به این شبکه واحد متصل کنند.
افزایش بیش از انتظار تعداد تراکنشها
تراکنشهای شاپرک شامل خرید، ماندهگیری، پرداخت قبض و خرید شارژ است که از سه درگاه پایانههای خرید (POS)، اینترنت و موبایل (USSD) صورت میگیرد. در سالهای اخیر با ایجاد فرهنگ و توسعه زیرساختهای پرداخت الکترونیک کارتی، تعداد تراکنشهای بانکی رشد قابلتوجهی داشتهاند. تعداد تراکنشهای ثبتشده شاپرک در پایان سال 1393 در مقایسه با سال 1392 حدود 43 درصد و در 6 ماهه نخست سال 1394 در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته، با رشد 41 درصدی روبهرو بوده است. این در حالی است PSP های بورسی (رکیش و رتاپ) و شرکت خدمات انفورماتیک (رانفور) در بودجههای سال 94 خود رشدی حدوداً 30 درصدی را برای تعداد تراکنشهای شاپرکی متصور بودند.
این عامل باعث شد که قیمت سهم رانفور خود بهتنهایی در بازهای دوماهه رشد شارپ حدود 30 درصدی را تجربه کند. در تصویر بالا روند رشد تعداد تراکنشهای بانکی طی دو سال اخیر آمده است.
منبع : ماهنامه دیده بان فناوری